Aanbieding
Sopje helpt bij het vinden naar de geschikte hulp in uw huishouden. Een huishoudelijke hulp neemt u veel werk uit handen.

€ 14,50 p/u

Het team achter sopje.nl

Tips

14 tips voor het kennismakingsgesprek met uw hulp

Voordat uw huishoudelijke hulp daadwerkelijk aan de slag gaat, heeft u eerst een kennismakingsgesprek met uw nieuwe hulp. In dit gesprek kunt u er achter komen of er een klik is tussen u en de hulp en kunt u onderlinge afspraken maken. Er zijn bij dit gesprek een aantal punten die u niet over het hoofd moet zien. Hieronder leest u 14 tips om uw kennismakingsgesprek zo goed mogelijk te laten verlopen.

Voorbereiding

1. Stel uw wensen op

Het is belangrijk van tevoren goed te weten wat u zelf wil en wat u verwacht. Tijdens het eerste gesprek komt meestal ter sprake hoeveel uur per week de hulp zal gaan werken. Dit is lastig in te schatten. Het is een goede tip te bedenken hoeveel tijd u zelf gemiddeld aan de taken kwijt bent die u aan de hulp wil overdragen.


2. Wat moet de hulp meenemen naar het gesprek?

Indien van toepassing, kunt u de hulp vragen referenties van eerdere werkgevers voor te leggen. Verder raden wij u aan altijd een (kopie van het) paspoort mee te nemen. U kunt dan controleren of de door de hulp opgegeven gegevens kloppen en in noodgevallen kunt u altijd de contactgegevens van de hulp achterhalen.

3. Stel een lijst met taken op voor de huishoudelijke hulp

Bedenk welke huishoudelijke taken u uit wil besteden aan de hulp. Denk hierbij zowel aan de regelmatige, als aan de incidentele taken. Als u deze taken duidelijk voor uzelf hebt geformuleerd, kunt u bij het kennismakingsgesprek gemakkelijk aangeven wat u van de huishoudelijke hulp verwacht.
Het is handig een lijst te maken van alle taken die de hulp moet doen. Deze kunt u bijvoorbeeld in de keuken hangen zodat de hulp hier tijdens het werk houvast aan heeft en niets vergeet.


4. Stel een contract op

Indien u uw huishoudelijke hulp gaat betalen met het Persoons Gebonden Budget dat u van uw zorgverzekeraar hebt gekregen, bent u verplicht een uitgebreid contact op te stellen. Als klant kan u bij ons een voorbeeld van een zorgovereenkomst downloaden.
In andere gevallen is het opstellen van een contract weliswaar niet verplicht, maar wel aan te raden. Zodra u klant bij ons bent kan u ons standaard contact downloaden.

Door het opstellen van een contract zet u alle afspraken die u met uw hulp heeft gemaakt overzichtelijk op papier. Doordat u de overeenkomsten zwart op wit hebt, kan hier in de toekomst geen onenigheid over ontstaan.

Zorg dat u voor het kennismakingsgesprek alvast een opzet voor een contract heeft, zodat het tijdens het gesprek weinig tijd kost dit contract (eventueel) aan te vullen.


5. Maak een afspraak

Als u voor uzelf duidelijk hebt wat u met de hulp wil bespreken, kun u telefonisch een afspraak maken. De gegevens van de huishoudelijke hulp heeft u van ons ontvangen. Het is handig uw adres en telefoonnummer aan de huishoudelijke hulp door te geven.
Vergeet bij het telefoongesprek niet de hulp te vragen de bij tip 2 genoemde zaken mee te nemen.

Indien de hulp niet op komt dagen, maak hiervan dan zo snel mogelijk een melding bij ons. Wij zullen direct maatregelen nemen en gaan voor u op zoek naar een andere hulp. 

Het kennismakingsgesprek

6. Stel de hulp op zijn/haar gemak

Zorg ervoor dat u in een gemakkelijke praat opstelling zit; recht of schuin tegenover elkaar praat vaak het fijnst. Eventueel kunt u de hulp een drankje aanbieden. Dit zorg ervoor dat de hulp zich beter op zijn of haar gemak voelt en dat praat een stuk gemakkelijker.


7. Stel vragen

In de voorbereiding heeft u een aantal vragen bedacht die u aan de huishoudelijke hulp zou willen stellen. Doe dit ook! Alleen door te vragen wat u wilt weten, krijgt u een goed beeld van de huishoudelijke hulp. Ook het vragen naar zaken die in eerste instantie niets met de werkzaamheden te maken hebben mag. Hiermee creëert u een informeel gesprek.


8. Leidt de hulp rond door uw huis

De huishoudelijke hulp zal de komende tijd nog vaak in uw huis komen om schoonmaak taken uit te voeren. Het is daarom handig als de hulp een beetje wegwijs wordt in uw woning. Het is daarom aan te raden de hulp rond te leiden door uw huis.
Om ervoor te zorgen dat de hulp wegwijs wordt in uw huis, kunt u samen met de hulp de woning eens doorlopen. Hierbij is het handig de takenlijst door te nemen die u eerder heeft opgesteld (zie tip 3). Laat zien waar de schoonmaakspullen staan en welk middel waarvoor gebruikt moet worden.


9. Maak afspraken

Om misverstanden te voorkomen, is het van belang dat u onderling duidelijke afspraken hanteert. Deze kunt u eventueel vastleggen in een contract (zie tip 4). U kunt hierbij aan de volgende zaken denken:

- Op welke tijdstippen werkt de huishoudelijke hulp?
- Hoe betaalt u de hulp uit (per bank of contant)?

- Krijgt de hulp toegang tot uw woning wanneer u niet aanwezig bent? En zo ja, hoe gaat u dit regelen?
- Hoeveel uur per week gaat de hulp aan de slag?
- Wanneer betaalt u de hulp uit (per week of per maand)?


10. Overige afspraken

Ook over 'gedragszaken' die niet direct verband houden met de werkzaamheden, kunt u afspraken maken. U kunt hierbij denken aan het aanzetten van de verwarming, het zelf zorgen voor wat te drinken of het draaien van muziek.

De eerste werkdag

11. Zorg dat u thuis bent

De eerste dag is het zowel voor u zelf als voor de huishoudelijke hulp fijn als u thuis bent. Op deze manier stelt u de hulp op zijn of haar gemak en kunt u hem of haar helpen bij zaken die nog onduidelijk zijn.


12. Help de huishoudelijke hulp waar nodig

De eerste keer is het fijn als u de hulp kunt ondersteunen. Dit kan door mee te lopen en aan te wijzen waar alle benodigde spullen zijn en hoe u wilt dat spullen schoongemaakt worden. Hierbij kunt u handig gebruik maken van de takenlijst dat u bij tip 3 heeft opgesteld.

Daarna

13. Communicatie

Voor het vervolg van uw samenwerkingsverband is het belangrijk dat u goed communiceert met uw hulp. Als u zelf niet thuis bent op het moment dat de hulp komt schoonmaken, kan dit door elke week een papiertje neer te leggen met daarop instructies. Het is echter handiger hiervoor een schriftje te reserveren, zodat de hulp ook naar u terug kan communiceren. Ook zijn gemaakte afspraken in dit schriftje gemakkelijk terug te vinden.


14. Feedback

Goede feedback op de huishoudelijke hulp is heel belangrijk. Wees hierbij niet bang om kritiek te geven – de hulp dient immers wel aan uw wensen te voldoen – maar vergeet niet de hulp ook te complimenteren over zaken die goed gaan.

Laat ons nu voor u op zoek gaan naar een Schoonmaakster!