Het team achter sopje.nl
Aanbieding
Sopje helpt bij het vinden naar de geschikte hulp in uw huishouden. Een huishoudelijke hulp neemt u veel werk uit handen.

€ 12,50 p/u

Veelgestelde vragen over huishoudelijke hulp

Algemene vragen 

Is er gegarandeerd een huishoudelijke hulp voor mij?

Zodra u een aanvraag heeft gedaan, gaan wij direct op zoek naar een hulp voor u. Vinden wij iemand die aan de door u opgegeven wensen voldoet, dan krijgt u hierover direct bericht van ons. De kans bestaat echter dat er op het moment van uw aanvraag geen huishoudelijke hulp beschikbaar is. Indien dit het geval is, hoort u dit uiterlijk elf dagen na uw aanvraag. Vanzelfsprekend betaalt u dan niets. Indien gewenst, kunnen wij uw gegevens in ons bestand bewaren en contact met u opnemen op het moment dat er wel een hulp beschikbaar is.

Ik wil een werkster aanvragen, hoe moet dat?

Wij helpen u graag bij het vinden van een geschikte werkster of huishoudelijke hulp. Het enige wat u hoeft te doen, is uzelf in te schrijven via ons inschrijfformulier. U ontvangt dan een mail van ons waarmee u uw account kunt activeren. Na de activatie is het mogelijk om een aanvraag in te dienen. Hebben wij uw aanvraag ontvangen, dan gaan wij direct voor u op zoek naar een geschikte werkster.

Kan ik een aanvraag doen bij Sopje.nl wanneer er geen sprake is van zorgbehoefte om medische redenen?

Natuurlijk. Ook wanneer u een huishoudelijke hulp nodig heeft wegens tijdgebrek, kunt u bij ons een aanvraag doen. Sopje richt zich zowel op mensen met, als zonder specifieke zorgbehoeften.

Zijn er ook huishoudelijke hulpen beschikbaar in mijn woonplaats?

Ja, wij zijn actief in heel Nederland.

Wat is de leeftijd van de hulp?

Onze hulpen moeten minimaal zestien jaar oud zijn. Een eventuele leeftijdseis kunt u uiteraard opgeven.

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Om uw aanvraag te bevestigen, sturen wij u altijd een e-mail. U ontvangt ook e-mails van ons als wij een hulp voor u hebben gevonden. In deze mail vindt u de gegevens van de hulp zodat u contact op kan nemen. Het kan voorkomen dat meerdere e-mails van ons in uw 'spambox' of map met ongewenste mail terecht komen. Kijk dus ook af en toe in deze mappen. Mocht u dan alsnog geen e-mail van ons ontvangen dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Ik wil graag de garantie dat ik word gekoppeld aan een goede en ervaren hulp. Kunnen jullie mij die garantie geven?

Wij zullen altijd zoeken naar een hulp die voldoet aan uw opgegeven wensen. Indien u toch ontevreden bent over de toegewezen hulp zoeken wij kosteloos voor u naar een nieuwe kandidaat.
U wilt de zekerheid dat u een ervaren en goede hulp in dienst krijgt? Dan verwijzen wij u door naar de website www.tophulp.nl. Op deze website staan uitsluitend hulpen ingeschreven die hebben bewezen een tophulp te zijn. 

Wat als het niet klikt tussen mij en de huishoudelijke hulp?

Indien de huishoudelijke hulp niet aan uw wensen voldoet, of wanneer er geen onderlinge klik is, kunt u binnen vier weken een nieuwe aanvraag bij ons indienen. Dit valt binnen het eenmalige bemiddelingsbedrag. Bevalt ook deze kandidaat u niet, dan kunt u - indien de termijn van vier weken nog niet verstreken is - tevens gratis een derde, vierde, enz. kandidaat aanvragen. 

Financiële vragen 

Wat is de totale vergoeding?

Op het moment van uw aanvraag bent u nog niet aan een vergoeding gebonden. U gaat pas betalen op het moment dat wij een hulp voor u hebben gevonden en u hiervan de contactgegevens hebt ontvangen. Wij sturen u dan een factuur met het totale bemiddelingsbedrag. De kosten voor de bemiddeling kunt u dan naar ons overmaken. Geeft u leeftijdseisen op, dan komt er een extra bedrag bovenop het basis bemiddelingsbedrag. Bereken hier het totale bemiddelingsbedrag voor uw aanvraag.
Hierna betaalt u enkel nog het standaardtarief van € 12,50 per uur. Dit betaalt u zelf aan de hulpverlener. Er komt verder niets meer bij op.

Wat valt er allemaal onder de vergoeding?

De vergoeding die u aan de huishoudelijke hulp betaalt, bedraagt € 12,50 per uur. Onder dit bedrag vallen alle taken die de hulp voor u uitvoert. U betaalt de vergoeding rechtstreeks aan de huishoudelijke hulp, dit gaat dus niet via ons.

Betaal ik de vergoeding aan jullie of rechtstreeks aan de huishoudelijke hulp?

U betaalt de vergoeding aan de hulp in de huishouding. Aan ons betaalt u eenmalig het bemiddelingsbedrag.

Moet ik de hulp vakantiegeld betalen?

Bij de vergoeding (€ 12,50 per uur) zit het vakantiegeld al inbegrepen. U betaalt uw zorgverlener dus in principe nooit meer dan dit bedrag, tenzij onderling anders wordt overeengekomen. De hulpverlener draagt zelf belasting af. 

Procedurele vragen 

Wordt de huishoudelijke hulp gecontroleerd?

Ja. Hoewel wij niet elke hulp langs kunnen laten komen voor een persoonlijk gesprek controleren wij de hulp wel waar mogelijk. Hieronder vindt u een kort overzicht.

Eerste controlemoment
Wanneer de hulp zich heeft ingeschreven, moet deze een bevestiging van de samenwerking opsturen per post en daarbij ook zijn/haar gegevens bevestigen. Pas wanneer deze gegevens door ons zijn gecontroleerd en goedgekeurd, kan de hulp een aanvraag accepteren.

Tweede controlemoment
Wij gaan op zoek naar een geschikte hulp op het moment dat de zorgzoeker een aanvraag heeft ingediend en daarbij wensen heeft opgegeven. Wanneer de opgegeven wensen nog niet helemaal duidelijk zijn, wordt om extra verduidelijking gevraagd. De kandidaten worden vervolgens handmatig door ons geselecteerd, aan de hand van de opgegeven wensen.

Voorbeeld
De volgende wensen zijn opgegeven door meneer X:
De hulp moet wonen in Delft, schoonmaakervaring hebben, minimaal dertig jaar oud zijn en goed Nederlands kunnen spreken.

De selectie begint bij de regio. Hierdoor wordt het bestand met beschikbare hulpen terug gebracht naar ca. 500. Deze 500 hulpen worden onderworpen aan de overige wensen. Door de leeftijdseis zakt het aantal hulpen naar 200. Van deze hulpen blijven ongeveer 70 over wanneer de selectie 'Delft' wordt toegepast. Van deze 70 hebben 40 hulpen werkervaring en van deze 40 hulpen spreken 30 hulpen vloeiend Nederlands.

Deze 30 hulpen worden door ons benaderd. De contactgegevens van de hulp die als eerste positief reageert, worden doorgestuurd naar de zorgzoeker.

Derde controlemoment
Er wordt altijd aangeraden een kennismakingsgesprek te plannen met de hulp. Aan de hand van dit kennismakingsgesprek kunnen beide partijen kijken of zij een samenwerking zien zitten. Ook kunnen tijdens dit gesprek vragen worden gesteld.

De zorgzoeker ontvangt daarnaast een document met tips voor het kennismakingsgesprek op het moment dat hij/zij zich aanmeldt.

Overige maatregelen
Hulpen die zich niet aan afspraken houden of waarover klachten binnen komen, worden op non-actief gezet of verwijderd uit ons bestand. Hierdoor blijven wij ons bestand optimaliseren.

Moet ik zelf zorgen dat er schoonmaakmiddelen aanwezig zijn?

Ja. U dient er zelf voor te zorgen dat er voldoende schoonmaakmiddelen aanwezig zijn waarmee uw huishoudelijke hulp kan werken. U kunt ook met de huishoudelijke hulp afspreken dat deze extra geld krijgt om schoonmaakartikelen van te kopen.

Waar kan ik terecht als ik een klacht heb?

Hebt u een klacht, neem dan contact met ons op. Wij zullen u zo goed mogelijk van dienst zijn. Indien u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht, kunt u ons klachtenformulier invullen. De directie neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op om tot een geschikte oplossing te komen.

Wat gebeurt er als mijn huishoudelijke hulp ziek is?

Als de huishoudelijke hulp ziek is moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de huishoudelijke hulp een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de huishoudelijke hulp afspreken en eventueel vastleggen in het contract.


Is de huishoudelijke hulp langdurig ziek? Dan kunt u bij ons wel een nieuwe hulp aanvragen. In de meeste gevallen valt dit nog onder de garantie.

Wetgeving

Moet ik een contract opstellen voor de huishoudelijke hulp?

U kunt zelf kiezen of u mondelinge afspraken wilt maken of een schriftelijk contract op wilt stellen. Deze afspraken gaan over het loon, de werktijden, de taken van de hulp, enzovoort. Indien gewenst kunt u ons standaard contract gebruiken. Dit kunt u na het indienen van een aanvraag gratis downloaden op onze website.  
Het voordeel van een schriftelijk contract is dat zowel u als uw huishoudelijke hulp weten waar u aan toe bent. 

Moet ik de huishoudelijke hulp aanmelden bij de Belastingdienst?

Ja, indien:
In verband met loonaangifte is het in enkele gevallen verplicht de huishoudelijke hulp aan te melden bij de Belastingdienst. Dit dient u uiterlijk een dag voor de aanvang van het dienstverband te hebben gedaan. U hoeft uw huishoudelijke hulp alleen aan te melden als deze een arbeidsovereenkomst heeft en drie of meer dagen per week voor u werkt. U dient de salarisadministratie zelf uit te voeren.

Nee, indien:
Als uw hulp minder dan drie dagen per week bij u werkt, dan valt deze onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Dit houdt in dat u geen loonbelasting en premies hoeft af te dragen. Er is geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig en uw hulp hoeft geen btw te heffen. Wel moet uw hulp zelf het inkomen opgeven bij de Belastingdienst.

Is mijn hulp aansprakelijk voor schade tijdens werktijd?

Met schade kunnen in dit geval twee dingen worden bedoeld. Uw hulp kan schade oplopen, of schade veroorzaken.
Als opdrachtgever dient u te zorgen voor veilige werkomstandigheden. Voorbeelden die dit bevorderen, zijn onder meer: schoonmaakhandschoenen, een veilig huishoudtrapje, veilige schoonmaakmiddelen, enzovoort. Loopt uw huishoudelijke hulp ondanks deze voorzorgsmaatregelen schade op tijdens zijn of haar werkzaamheden, dan bent u hier aansprakelijk voor. Deze schade vallen onder uw aansprakelijkheidsverzekering.
Wanneer uw hulp onder werktijd iets kapot maakt, mag u hier geen vergoeding voor eisen. Ook dit valt onder uw eigen aansprakelijkheidsverzekering. 

Overige vragen 

Kan ik ook een huishoudelijke hulp cadeau geven?

Jazeker! Hebben vrienden, familie of kennissen echt een huishoudelijke hulp nodig? Moet uw partner een keer met de neus op de feiten worden gedrukt of wilt u uw studerende zoon/dochter een keer origineel verrassen? Dan kunt u hen een schoonmaakster kado geven.

Ik zoek een schoonmaakster voor ons bedrijf. Kan dit via Sopje.nl?

Nee, het is niet mogelijk een schoonmaakster voor uw bedrijf aan te vragen via Sopje.nl. Dit komt doordat de wetgeving voor een schoonmaakster in huis en voor in een bedrijf anders is. 

Wij verwijzen u daarom graag door naar een andere site wanneer u op zoek bent naar een schoonmaakster voor uw bedrijf.

Ik ben zwanger en zoek een hulp die mij een paar weken kan helpen in het huishouden. Kan dit via jullie?

Voor het aanvragen van een hulp voor een specifiek aantal weken in verband met een zwangerschap verwijzen wij u door naar de website huishoudhulprondombevalling.nl.

Schrijf u hier in voor een Schoonmaakster!